Dijkers & Strijkers

31 mei 2026
1 minuut leestijd
50 gelezen

Ik heb een platenspeler gekocht omdat ik mezelf wil dwingen weer stil te zitten en echt te luisteren. Het is een Audizio RP310 geworden, een instapmodel met autoreturn, dat vond ik belangrijk. De eerste lp die ik heb gekocht is Dijkers & Strijkers, een liveopname uit 2014 waarop De Dijk samen met Amsterdam Sinfonietta door hun eigen repertoire liep, een concert dat me destijds volledig is ontgaan.

Dat een strijkorkest bekende nummers kan veranderen zonder ze te vervormen, is iets wat je moet horen om het te begrijpen. Huub van der Lubbe zingt alsof het orkest er altijd al bij hoorde, en de strijkers van Amsterdam Sinfonietta spelen alsof ze dat zelf ook vinden. Dit album is niet de openbaring die Hold On Tight met Solomon Burke voor mij was, maar wie net als ik met De Dijk is opgegroeid hoort hier iets terug waarvan je niet wist dat je het miste.

Vorig artikel

The Weight of the Woods

Volgend artikel

Idiot Prayer